Overordnede mål:

  • Støtte børnene i at udvikle personlighed med en høj grad af selvværd (det jeg er) og selvtillid (det jeg kan).
  • Børnene oplever sig selv som et værdifuldt medlem af fællesskabet samt opnår en forståelse for fællesskabet som værdifuldt.
  • Børnene får mulighed for og støtte i at udvikle alsidige færdigheder og kompetencer for derigennem at udvide barnets handlemuligheder, frem for at begrænse dem.

Konkrete mål:

  • Få fornemmelse for sig selv og andre.
  • Bruge sig selv og egne erfaringer med andre.
  • Kunne tackle forskellige følelsesmæssige situationer.
  • Bruge sin fantasi og kreativitet.
  • Kunne sige til og fra i fællesskabet – markere egne grænser.
  • Indgå i relationer med andre børn og voksne.
  • Opleve livsglæde og humor.
  • Drage omsorg og tage ansvar på eget niveau.
  • Opleve tryghed og tillid i relationen til børn og voksne.
  • Føle sig anerkendt, unik og værdsat.
  • Blive selvhjulpen.
  • Blive set, hørt og rørt- i helheden og mindre grupper.
  • Indgå i initativer og beslutninger.
  • Opleve der er tid og rum til leg, fordybelse, nysgerrighed og begejstring.
  • Få kram og trøst.

De øvrige temaer i læreplanen: sociale kompetence, krop og bevægelse, naturen og naturfænomener,sprog og kulturelle udtryksformer og værdier er temaer der samlet set retter sig mod barnets alsidige personlige udvikling.

Hvordan når vi målene?

  • Ser og oplever det enkelte barn som kompetent og med naturlige iboende potentialer og ressourcer.
  • Har fokus på børnenes styrker og støtter børnene i en positiv selvopfattelse.
  • Lytter til børnene og er indlevende.
  • Har øje på det enkelte barn i gruppen og er medvirkende til at støtte og udvikle barnets relationer og kompetencer.
  • Tager ansvaret for en anerkendende relation til det enkelte barn.
  • Styrker børnenes personlige indre gennem anerkendelse, omsorg og respekt.
  • Styrker børnene i at kunne rumme sig selv og deres følelser på en hensigtsmæssig måde.
  • Støtter børnene i at føle medansvar og udvise omsorg over for andre.
  • I dagligdagens aktiviteter følger op på børnenes initiativer, nysgerrighed og fantasi.
  • Udforsker livet sammen med børnene.
  • Spreder og deler livsglæde, optimisme og latter med børnene.
  • Er troværdige, personlige, konsekvente og kærlige voksne, der guider børnene til tro på eget og andres værd selvstændigt og i fællesskabet.
  • Er pædagogisk og personligt nærværende i samværet med børn og voksne.

Læreplans tema
[wp_table id=331/]