Overordnede mål:
- Støtte børnene i at udvikle personlighed med en høj grad af selvværd (det jeg er) og selvtillid (det jeg kan).
- Børnene oplever sig selv som et værdifuldt medlem af fællesskabet samt opnår en forståelse for fællesskabet som værdifuldt.
- Børnene får mulighed for og støtte i at udvikle alsidige færdigheder og kompetencer for derigennem at udvide barnets handlemuligheder, frem for at begrænse dem.
Konkrete mål:
- Få fornemmelse for sig selv og andre.
- Bruge sig selv og egne erfaringer med andre.
- Kunne tackle forskellige følelsesmæssige situationer.
- Bruge sin fantasi og kreativitet.
- Kunne sige til og fra i fællesskabet – markere egne grænser.
- Indgå i relationer med andre børn og voksne.
- Opleve livsglæde og humor.
- Drage omsorg og tage ansvar på eget niveau.
- Opleve tryghed og tillid i relationen til børn og voksne.
- Føle sig anerkendt, unik og værdsat.
- Blive selvhjulpen.
- Blive set, hørt og rørt- i helheden og mindre grupper.
- Indgå i initativer og beslutninger.
- Opleve der er tid og rum til leg, fordybelse, nysgerrighed og begejstring.
- Få kram og trøst.
De øvrige temaer i læreplanen: sociale kompetence, krop og bevægelse, naturen og naturfænomener,sprog og kulturelle udtryksformer og værdier er temaer der samlet set retter sig mod barnets alsidige personlige udvikling.
Hvordan når vi målene?
- Ser og oplever det enkelte barn som kompetent og med naturlige iboende potentialer og ressourcer.
- Har fokus på børnenes styrker og støtter børnene i en positiv selvopfattelse.
- Lytter til børnene og er indlevende.
- Har øje på det enkelte barn i gruppen og er medvirkende til at støtte og udvikle barnets relationer og kompetencer.
- Tager ansvaret for en anerkendende relation til det enkelte barn.
- Styrker børnenes personlige indre gennem anerkendelse, omsorg og respekt.
- Styrker børnene i at kunne rumme sig selv og deres følelser på en hensigtsmæssig måde.
- Støtter børnene i at føle medansvar og udvise omsorg over for andre.
- I dagligdagens aktiviteter følger op på børnenes initiativer, nysgerrighed og fantasi.
- Udforsker livet sammen med børnene.
- Spreder og deler livsglæde, optimisme og latter med børnene.
- Er troværdige, personlige, konsekvente og kærlige voksne, der guider børnene til tro på eget og andres værd selvstændigt og i fællesskabet.
- Er pædagogisk og personligt nærværende i samværet med børn og voksne.
Læreplans tema
[wp_table id=331/]