Overordnede mål:

  • At børnene lærer at indgå og deltage i og dermed opleve sig selv som en del af det sociale fællesskab både i forhold til enkelte børn (venner), mindre grupper af børn samt det store fællesskab i børnehaven.
  • At børnene skaber og udvikler identitet gennem deltagelse i det forpligtende fællesskab.

Konkrete mål:

  • Skabe og vedligeholde relationer til de andre børn.
  • Tilegne sig forståelse og tolerance for forskelligheder.
  • Opleve at være i forskellige positioner i det sociale fællesskab.
  • Aflæse omgivelserne og anvende hensigtsmæssig kommunikation (det værdi sættende i sprogets anvendelse).
  • Kunne lytte.
  • Samarbejde.
  • Udvikle fornemmelse, forståelse og respekt for egne og andres følelser i fællesskabet.
  • Begynde at reflektere over egne handlinger og den betydning handlingerne har for andre.
  • Respektere andre.
  • Indgå i et fællesskab, hvor der er fælles værdier og normer.
  • Sige til og fra.
  • Få kendskab til at forhandle og løse konflikter på en konstruktiv måde.
  • Få erfaring med deltagelse i planlagte aktiviteter og ture.

Hvordan når vi målene:

  • Anerkender det enkelte barn som det helt særlige menneske, det er.
  • Baserer relationer på omsorg, humor og glæde som en naturlig del af hverdagen.
  • I vores adfærd og omgangstone er tydelige og positive rollemodeller for børnene.
  • Har øje på det enkelte barn i gruppen og er medvirkende til at støtte og udvikle barnets relationer og kompetencer.
  • Har fokus på barnets placering i fællesskabet og støtter barnet i en positiv selvopfattelse.
  • Lærer børnene at sætte grænser for sig selv og sige til og fra.
  • Tager udgangspunkt i barnets sociale færdigheder og hjælper barnet til at omsætte dem til sociale kompetencer.
  • Støtter barnet i at føle medansvar og udvise omsorg overfor andre.
  • Inddrager og opmuntrer børnene til at være aktive deltagere i fællesskabet.
  • Lader børnene have medindflydelse på hverdagen, så den bliver meningsfuld, sjov og spændende.
  • Støtter børnene i at danne venskaber og respektere disse.
  • Giver tid og rum til at børnene kan udfolde sig i leg og samarbejde med andre.
  • Styrker børnene i at have forståelse for og agere ud fra andre menneskers følelser og behov.
  • Guider børnene til at finde gode problemløsninger.

Læreplans tema
[wp_table id=389/]